A Naprendszer kialakulása

96
Ha tetszik a cikk, akkor kérlek kattints a "Tetszik" gombra,
ha nagyon tetszik, akkor a "Szív" gombra.
Köszönöm!

Már őseinket is lenyűgözte és kíváncsivá tette a csillagos ég látványa. Megpróbálták kitalálni, hogy mi az összefüggés az emberek és az égen látott fények között. A tudomány fejlődött, és az ősi népek némelyike már több mint 6000 évvel ezelőtt sokat tudott a csillagászatról. Az épületeiket nagy pontossággal tájolták be az asztronómiának megfelelően, mint például a Newgrange-t, a Stonehenge-t, és a maja piramisokat, amelyek a rejtélyes funkciójuk mellett a kozmikus események előrejelzését is szolgálták.

Amennyiben tetszett a cikk, kérlek oszd meg:

Az első teleszkópok megjelenésével az égen megláthattuk a valóságot, a csillagokat, a bolygókat, és a gázfelhőket. 1755-ben Immanuel Kant tudós és filozófus felfigyelt a kozmikus gázfelhőkre, azaz a nebulákra, vagy csillagködökre, és kidolgozta az első elméletet a Naprendszer születéséről. Hipotézise szerint a csillagközi gázköd, vagy nebula, összeroskadva bolygókká és csillagokká tömörülhet össze, ez az úgynevezett Nebuláris-elmélet.

A NASA Spitzer nevű teleszkópja 2003-tól működik, az égitestek hősugárzását, azaz az infravörös sugárzást méri. Segítségével az univerzumot másképpen látjuk, mint ezelőtt. Káprázatosan szép képeket készített a Spitzer, minden várakozást felülmúlt. A mai kor csillagászata azért nagyszerű, mert végre olyannak látjuk az univerzumot, amilyen a valóságban van, és nem olyannak, mint azt annak előtte elképzeltük.

A saját naprendszerünk kialakulását úgy is megérthetjük, hogy megfigyelünk más, távoli naprendszereket. Mivel Kant szerint a naprendszerek a csillagközi gázfelhők mélyén jönnek létre, ezért szükség volt egy olyan távcső kifejlesztésére, mint a Spitzer, amely az infravörös sugárzást méri, így teszi áthatóvá, amit szabad szemmel nem láthatunk. Ezzel az űrteleszkóppal sikerült megfigyelni, ahogy a csillagközi por elkezd sűrűsödni, felmelegszik, és egy csillaggá áll össze. Így születik a csillag a nebulában, tehát bizonyítást nyert, hogy Kant-nak már 250 évvel ezelőtt igaza volt.

A naprendszerünk csillagközi felhője 4,6 milliárd éve kezdett összeroskadni. Keletkezése óta lassan forgott a térben, de az anyag sűrűsödésével a forgása felgyorsult. A zsugorodó felhő ugyanazt az energiát már kisebb térben tartalmazta, ezért a perdület megmaradásának törvénye szerint a forgás sebességének növekednie kellett. Az egyre gyorsabban forgó por- és gázfelhőt egyre jobban összébb húzta a saját gravitációja, a közepén egy protocsillag alakult ki.  Kezdetben a súrlódás melegítette, de amint elérte a 10 millió fokos hőmérsékletet, elindult benne a magfúzió. 4,5 milliárd évvel ezelőtt megszületett a csillagunk, a Nap.

A fiatal Naprendszer anyagát az üstökösökben, és a meteorokban találjuk meg. A meteorok vizsgálatakor kiderült, hogy szinte mindegyik 4,5 milliárd éves, tehát az újszülött Naprendszer darabjai. A további vizsgálat során a tudósok a meteorokban olyan anyagot találtak, vas 60-as izotópot, amely alapján bebizonyították, hogy a fiatal Nap közelében egy szupernóva robbanás történt. A szupernóva robbanása idézte elő a porfelhő összeroskadását, a felszabaduló roppant energia segítette a bolygók kialakulását. A lökéshullámok összeterelték a szétszórt anyagot, és amikor az elég sűrűvé vált, már a gravitáció hatása is érvényesült, és megkezdődött a felhő összeroskadása. A fiatal nap körül kavargó felhőben elkezdtek kialakulni a bolygók.

A Naprendszer születése nem volt békés, erős sugárzás, és robbanások kísérték a folyamatot.

Források:

Videók:

youtu.be Így mozog a Naprendszer az űrben

youtu.be Méret összehasonlítás az univerzumunkban 3D

youtu.be Mindennapi tudomány – A Naprendszer kialakulása

youtu.be A Világegyetem – Hogyan született a Naprendszer

Képek:

pixabay.com Naprendszer

flickr.com Csillag születése (Spitzer teleszkóp)

pixabay.com Csillagközi köd

pixabay.com A nagy robbanás

Ha tetszik a cikk, akkor kérlek kattints a "Tetszik" gombra,
ha nagyon tetszik, akkor a "Szív" gombra.
Köszönöm!

Amennyiben tetszett a cikk, kérlek oszd meg:

Nefertiti – A titokzatos királyné

1912-ben Ludwig Borchardt német régész, és csapata szenzációs felfedezést tett egy ókori szobrászműhely maradványai között. Egy csodálatos, festett mészkőszobrot ástak ki a homokból. „Minden leírás hiábavaló, ezt látni kell!” – írta a régész a naplójába nem sokkal a felfedezés után. A csodálatos műalkotás készítőjét Thotmesznek hívták, és az amarnai szobrászműhelyében találták meg Nefertiti királyné páratlanul szép mellszobrát. A műkincset csellel tudták csak elvinni Egyiptomból, úgy, hogy értéktelen gipszszobornak, jelentéktelen leletnek állították be az egyiptomi hivatalnokoknak. A Német Keleti Társaság és az Egyiptomi Régészeti Hatóság közötti megállapodás szerint megosztoztak a talált leleteken, de a kiásott tárgyak elosztásában az egyiptomiaknak volt döntő szavuk.

Észak-Amerika rejtélyes helyei – Nagy Kígyó-halom

A világ legnagyobb alakhalma egy Brush Creek nevű patak partján, Ohio államban található. 400 méter hosszú, tekergő, tátott szájú kígyót ábrázol, a szájában mintha napot, vagy tojást tartana. A kígyó teste 6 méter széles, és némely helyen eléri az 1,5 méteres magasságot. A kígyót kőből rakták ki, a köveket az alakzat alatt található völgyből hordták fel az építéshez. Nem tudni pontosan, hogy kik, mikor, és milyen célból építették, de mint ahogy a Nasca-vonalaknál is jellemző, csak a magasból lehet látni, hogy mit ábrázol. A tudósok úgy gondolták, hogy 2-3 ezer évvel ezelőtt az Adena-, vagy a Hopewell-kultúra hozta létre az építményt, de nem találtak erre utaló leleteket.

A világ csodái – Az epheszoszi Artemisz templom

Létó szépsége megigézte Zeuszt, és hogy Hérát (Zeusz feleségét) kijátsszák, fürj alakban szeretkeztek. Létó teherbe esett, majd ikergyermekeket szült, Apollónt és Artemiszt. Artemisz a vadászat, a meg nem szelídített természet, a termékenység istennője, valamint az anyák szülést segítő pártfogója, az újszülöttek védelmezője, a fiatalok oktatója. Haragja a szülő nők halálát okozza. Szűz vadásznő, akit nimfák és állatok vesznek körül, jelen van a természetben mindenhol. Ősi ábrázolásokon íjjal, és állatokkal jelenik meg. Íját és nyilát a Küklopszok kovácsolták. Gyakran ábrázolják szarvassal.

A Naprendszer kialakulása

Delphoi jósda

Delphoi jósda – Ismerd meg önmagad!

A Parnasszosz délnyugati lejtőjén, Apollón szent hegyén található a Delphoi jósda, amelyet egykor a világ közepének, a Föld köldökének tartottak. Kr. előtt 8. és 5. század között szinte semmiről sem döntöttek az ókori görögök Püthia, a delphoi papnő megkérdezése nélkül. Ellenség és szövetséges egymás mellett lépdelt Delphoi utcáin, mindenki a jósnő által közvetített, Isten által adott tanácsokért jött. Mivel itt semleges földön jártak, a fegyverszünetet mindannyian tiszteletben tartották ezen a szent helyen. A messziről jött zarándokoknak erkölcsi útmutatásként többek között ezeket a gondolatokat vésték a szentély homlokzatára: “Ismerd meg önmagad. Semmit sem túlságosan. Légy ura lelkednek. Kerüld az igazságtalanságot.“

Tovább olvasom »

LIDAR technológia – Újra kell írni a történelmet?

A sűrű dzsungel olyan titkokat rejt, amelyeket napjainkig csak veszélyes expedíciókkal tudtunk felderíteni. A nagy páratartalom, a forróság, a sűrű növényzet, és a veszélyes állatok megnehezítették, szinte lehetetlenné tették a régészek munkáját. Az erdő mélyén található romvárosokat csak csekély részben tudtuk eddig feltárni. A dzsungel nagy részén még senki sem járt, ezért az tele van megfejtendő titkokkal. A LIDAR technológia bevetése előtt teljesen másképp vélekedett a tudomány a maja civilizációról.